Surt

Att vakna tidigt, och sedan somna om, det är lycka, det! Morgondopp på det och tisdagen började perfekt.

De fyras gäng gav sig av mot storstaden redan innan frukost för att besöka sevärdheterna (shopping) samt besöka Ettan och Trean. Maken och jag fick således dagen för oss själva. En timme bevattning med kanna från tunnorna och en timme nedklippning av kantnepetorna i strålande och gassande solsken – orken tog nästan slut.

Leveransen med sex kilo ekologiska citroner kom, nu måste jag bara köpa massa vodka och socker så blir det produktion av ekologisk Limoncello. If life gives you lemons, make limoncello! Kommer även att pressa en hel del och frysa in, kan omöjligt använda upp allt innan de blir dåliga.

Spenderade en del av dagen på bryggan med bad, det var i och för sig en varm dag men något krispigare i luften och vattnet. Nån slags värmebölja väntas de närmaste dagarna men jag vill ha en hel dags regn. Nu är det jättetorrt ute igen. Sommarprataren (kvinnlig gruvarbetare i Kiruna) var ingen hit och när hon pratat klart gick vi upp.

Är helt inne i boken ”Natten. Sömnen. Döden. Och stjärnorna” av Joyce Carol Oates. En redig lunta på 863 sidor. Läste. Läste. Läste. Och somnade en slummer ute på soffan i skuggan. Så skönt.

Det prickiga är mina pyjamasbyxor

Nu väntar jag på att huset ska vakna, gå ner och bada för att sedan ta bilen för utefrukost i hamnen. Sedan blir det citronskalande och pressande en låååång stund.

Lämna en kommentar